Drukuj

Das Golf.

Dawno, dawno temu, w odległej fabryce samochodów w Wolfsburgu z taśmy montażowej zjechał pierwszy Volkswagen Golf. Samym swoim pojawieniem się dużo zmienił na rynku europejskim, był innowacyjny i zupełnie niepodobny do Garbusa, który w tamtych czasach święcił triumfy. Nazwany na cześć prądu zatokowego Golfstrom, trafił pod strzechy w marcu 1974 roku zapoczątkowując nową erę motoryzacji. Od tego czasu próżno szukać osoby, która nie miałaby styczności z tym samochodem.

Jedni mają go za brzydactwo, inni za ikonę stylu, ile Golfów tyle pewnie różnych zdań, my jednak przenieśmy się w czasie i poznajmy historię modelu, który do dziś rządzi na rynku.


Zaprojektował go Włoch -Giorgio Giurgiaro, pomysłodawca takich samochodów jak między innymi: Alfa Romeo Brera (2002), Ferrari 250GT, Lanca Delta oraz aparatów marki Nikon. Dużo sceptycznych opinii usłyszał Giorgio, nie wierzono w jego koncepcję, jednak już w 1976 roku, czyli zaledwie dwa lata od premiery z taśmy zjechał milionowy Golf.


"Golf oferuje maksimum przestrzeni użytkowej i bezpieczeństwo. Jest bezkompromisowo praktyczny. Niska linia "talii" czyni go przejrzystym, pochylona ku przodowi maska ułatwia obserwację drogi tuż przed samochodem. Nisko umieszczone tylne okno sprawia, że manewrowanie tyłem jest znacznie łatwiejsze." – tak reklamował swój nowy model producent. Ta wiadomość się nadal nie zdezaktualizowała, cechy niegdysiejszego Golfa znajdziemy także w najnowszych modelach.


Volkswagen GolfIPierwsza wersja tego samochodu produkowana była nieustannie przez 35 lat wprowadzając nową jakość i wytyczając trendy. Wersja cabrio z roku 1979 to najczęściej kupowany samochód bez dachu tego okresu. Pierwsza generacja Golfa dogoniła Garbusa, chociaż na początku nie dawano mu na to zbyt dużych szans. Wyprodukowano ponad 6 780 050 "jedynek" (nie licząc wersji Cabrio, Jetta i Caddy), z czego 1 000 000 w pierwszych 31 miesiącach od premiery.

W roku 1975 samochód miał już na koncie pierwsze sukcesy, II- miejsce w konkursie na samochód roku.

Początkowo produkowano jedynie 3 i 5-dzwiowe nadwozia, z czasem, w roku 1979 roku po oficjalnej premierze w St. Tropez objawiła się wspomniana już wcześniej wersja cabrio, którą wytwarzano bezustannie przez 14 lat. Po drodze był rok 1976 i pojawienie się legendy, wersji GTI z silnikiem 1,6 litra i 110 KM mocy. Było to nic innego jak zmodyfikowana jednostka Audi 80 GTE, którą udoskonalono w roku 1982 zwiększając pojemność do 1,8 litra i ilość koni o 12.

Volkswagen Golf Pirelli

Idąc dalej nie można pominąć wypuszczonej na rynek w roku 1983 wersji Pirelli, która posiadała podwójne reflektory ze światłami przeciwmgielnymi, grill z czerwonym paskiem, zielone szyby, 4ro-ramienną kierownicę, zewnętrzne lusterka i zderzaki w kolorze nadwozia, czarny spoiler, alufelgi PIRELLI 6×14″, komputer pokładowy MFA, ekonomizer i czarny winyl na tylnej klapie.

 

5Kolejna, druga wersja to auto wywołujące miłe wspomnienia w głowie dzisiejszego 50-latka. Ulubiony samochód instruktorów i kursantów, przez wielu pamiętany do dziś i kojarzony z nauką i doskonaleniem techniki jazdy. Samochód w latach 1983-1991 znacznie zwiększył swoje gabaryty. Był też produkowany w nowej, zmechanizowanej fabryce- „Halle 54". 14 lat po debiucie po drogach jeździło już 10 milionów egzemplarzy tego samochodu! Obecnie jest to ulubione auto klasy niższej-średniej. Po 1 maja 2004 roku (od wejścia do Unii Europejskiej) Golfy stanowią zdecydowaną większość sprowadzanych do naszego kraju samochodów.

6Kwiecień 1986 roku to premiera golfa z napędem 4x4, VW wypuścił taki model jako pierwszy w swojej klasie. Z czasem producenci zaczęli mieć rajdowe ambicje. Skonstruowali więc model Rallye, który wyposażyli w napęd Syncro na 4-koła oraz 160 konny silnik. Zmieniono też nieco stylistykę a wszystko celem zyskania homologacji wyścigowej. Wyprodukowano tylko 500 egzemplarzy tego samochodu, którego cena w tamtym okresie wynosiła 45 tys. DM. Nie była to jednak najdroższa wersja. W roku 1989 pojawiła się bowiem limitowana seria z silnikiem 1.8 16v i mocy 210 KM. Wyprodukowano ich łącznie 71 sztuk a cena rynkowa wynosiła 68tys DM. Dla porównania wersję 1.3 można było mieć za 18tys DM a GTI 30tys DM.

Kolejną innowacją było wypuszczenie w roku 1990 wersji SUV, której sprzedano zaledwie 8 000 sztuk.

 

7Pół miliona kierowców rocznie decydowało się na zakup Golfa III, który święcił triumfy w latach 1991-1997. W okresie 6 lat wyprodukowano 4 805 900 sztuk. Samochód zyskał na stylistyce i bezpieczeństwie a w roku 1992 stał się Samochodem Roku. Cztery lata później wszystkie Golfy wyposażano w seryjny ABS a w roku 1994 z taśmy zjechał 15-milionowy samochód. Po wyprodukowaniu 4,96 milionów sztuk, zakończyła się produkcja trzeciej generacji Golfa.

 

8Kolejna generacja i kolejne zaskoczenie. Tym razem VW zaprezentował 6-cylindrową wersję Golfa, którye w tamtych czasach montowane był jedynie w wyższych klasach samochodów. Auto to zdobyło nagrodę „Car of the year", zwiększyło to zdecydowanie statystyki sprzedaży trójki. W czerwcu 1993 producent znów zaskoczył, zaprezentował bowiem pierwszy silnik diesla z bezpośrednim wytryskiem paliwa w tej klasie aut. Trzy lata później pojawiła się nowa wersja GTI „20 Jahre GTI" z silnikami 2.0 8v 115koni, 2.0 16v 150koni oraz TDI 1.9 110km.

9Począwszy od roku 1997 pieczę nad designem Golfa IV przejął koncern Hartmuta Warkussa. To od tego czasu specjaliści zaczęli go tytułować mianem „ikona stylu"...W roku 1998 otrzymał ponownie II-miejsce w konkursie Samochód Roku. Poza samym designem wprowadzono też wiele innowacji, ocynkowaną karoserię z 12-letnią gwarancją na perforację oraz materiały wykończeniowe rodem z Audi. W roku 1998 wersja cabrio otrzymuje nowy przód, 1999 pojawia się kombi a 2001 nowe silniki na pompowtryskiwaczach. W tym samym roku 1900 aut odesłano z powrotem do serwisu, oficjalny powód to problem z silnikiem 115 konnej wersji samochodu.

W roku 2005 na serwisie ebay pojawił się bardzo wyjątkowy Golf IV. Kupił go bowiem w roku 1999 Kardynał Jozeph Raztinger , który po nominacji na nowego Zwierzchnika Stolicy Apostolskiej zdecydował się sprzedaż auta. 6 letni wtedy samochód został sprzedany za ćwierć miliona euro.


10Piąta seria, produkowana między 2003 a 2008 rokiem był prawdziwym wydarzeniem. Konkurowała z wieloma, wyższymi modelami różnych marek. Doposażona w 6 i 8 poduszek powietrznych była prawdziwą ikoną bezpieczeństwa. 7-biegowa skrzynia, bi-ksenony, czujnik deszczu, a także pierwszy na świecie Twincharger (TSI, 2006) z doładowaniem turbosprężarką i kompresorem. Wciąż na świeczniku, wciąż popularny i pożądany. Do 2007 roku wyprodukowano aż 25 milionów Golfów. W 2008 roku Golf był najczęściej kupowanym autem w Europie, w 2007 roku drugim pod względem wielkości sprzedaży po Peugeocie 207.. Piąta wersja produkowana już była równolegle w trzech miejscach: Wolfsburgu, Mozeli i Brukseli.

11W roku 2004 samochód wyróżniono pierwszymi miejscem w rankingu Samochód Roku według Top Gear. Rok później to samo miejsce przyznano Bugatti Veyron. W tym samym roku, 8 listopada z taśm montażowych zjechał 24 000 000 Golf.

W maju 2006 roku wypuszczono na rynek kolejną wersję specjalną GTI zaprojektowaną specjalnie, żeby uczcić 30 –lecie tego modelu.

 

Kolejna szósta już generacja i znowu sukces. Przez 4 lata wyprodukowano kolejne, 2,85 miliona egzemplarzy... Kolejna poduszka powietrzna, tym razem chroniąca kolana, pięć gwiazdek w testach NCAP i tytuł "World Car of the Year" roku 2009. Trzeba jednak dodać łyżkę dziegciu, bo wcześniejsze wprowadzenie wersji VI było wynikiem niespełnienia przez jego poprzednika wymagań, jakie narzucił na niego koncern Volkswagen AG oraz klienci...


IMG 20130404 191112Siódma, wyglądająca na szczęśliwą wersja została odchudzona o 100 kilogramów. Zyskała niepowtarzalny nowoczesny, jednak nieodbiegający od standardów kształt. Golfa doposażono w liczne systemy wspomagające „Front Assist", „Park Assist", „Lane Assist" oraz „Dynamic Light Assist". Nie zapomniano też o bezpieczeństwie, elektronicznym systemie stabilizacji toru jazdy ESP, systemie hamowania awaryjnego, hamulcu wielokolizyjnym i postojowym. Golf zastosował także specjalny, proaktywny system ochrony pasażerów. Automatyczne napinacze pasów oraz mechanizm domykający elektryczny dach oraz szyby, co wpłynie na efektywność kurtyn powietrznych, które uruchomią się w razie wypadku.


Kiedy zobaczyłem ten samochód po raz pierwszy nie wzbudził on we mnie większych emocji, długo zastanawiałam się, dlaczego to jego właśnie wybrano autem roku 2013 roku. Konkurował przecież z bardzo mocnymi przeciwnikami i pokonał ich dostając prawie dwukrotność punktową Subaru BRZ i Toyoty GT, zdobywców ex aequo drugiego miejsca. W ciągu paru pierwszych miesięcy zaistnienia Golfa na rynku złożono już zamówienia na 100 000 egzemplarzy tego auta, co jest imponującym wynikiem. Nie jest to efekciarski pojazd przyszłości, ani szpanerska wyścigówką. Golf, czyli Das Auto, samochód, środek lokomocji, który zapewni nam bezpieczeństwo, urzeknie niezawodnością a przede wszystkim zainteresuje konsekwencją swoich konstruktorów, którzy od prawie 40 lat produkują auta dla ludzi, chcących mieć porządny środek lokomocji, który za kilka lat będzie dalej cieszył i służył jak nie tym to kolejnym właścicielom.

 

źródło i zdjęcia : www.vwgolf.pl ; www. superauto24.se.pl; www.wikipedia.pl

 

  • Samochody
  • Typy samochodów
Road King FLHRC
23 Maj, 2013

Fascynujący Harley-Davidson FLHRC Road King chopper cruiser dr

V-ROD
23 Maj, 2013

Pierwszy chłodzony cieczą

Audi A4
23 Paź, 2011

Nowy model Audi A4 oznaczony jako B8 jest większy od poprzedni

Fat Boy
24 Maj, 2013

Oryginalny „fat custom" o masywnej stylistyce, która jest cz

Audi Kowalskiego
05 Lip, 2012

Kowalski jeździ Volkswagenem, nie gardzi też i Audi. Niezmie

                        Porady

Facebook Slide Likebox



Stat4u

O nas

eCarService to niezależny serwis samochodowy przeznaczony dla klientów biznesowych oraz indywidualnych. Oferujemy usługi w różnych systemach realizacji i rozliczeń.

Jak nas odnaleźć